9 porad jak walczyć z AEROFAGIĄ, czyli połykaniem powietrza


Aerofagia (łykawica) jest zaburzeniem czynnościowym przewodu pokarmowego, polegającym na połykaniu nadmiernej ilości powietrza. Obawami są w pierwszej kolejności uciążliwe odbijanie się, wzdęcia, bóle żołądka (skurcze) i czasami współistniejący refluks żołądkowy. Przyczyną choroby najczęściej są zbyt szybkie jedzenie i picie, czasem też mówienie, zazwyczaj połączone z zaburzeniami nerwicowymi lub lękiem (hiperwentylacja). Problemy tego typu maja czasem także sportowcy po wyczerpującym treningu... oraz użytkownicy CPAP'ów.

Jest to jedna z powszechnie występujących przypadłości, o której mówi się zadziwiająco rzadko. Wynika to zapewne z tego, że nie wszyscy są świadomi problemu, a pozostali wstydzą się o niej rozmawiać. A być na on prawdę poważny. Szczególnie, gdy go zaniedbamy przez dłuższy czas.

Jakie są przyczyny przedostawania się powietrza do żołądka w czasie terapii CPAP?


Oczywiście nie trudno sobie wyobrazić, że połykanie powietrza jest w pierwszej kolejności związane z podwyższonym jego ciśnieniem w przełyku. W tym kontekście więcej problemów jest nie tyle z połykaniem powietrza (co zdarza się każdemu), co z niemożnością jego wydalenia w odruchu odbijania. Gaz więc gromadzi się w żołądku przez całą noc. Czynniki, które sprzyjają temu procesowi to w głównej mierze.


  1. Zbyt wysokie ciśnienie- gdy naturalne zwieracze przestają spełniać swoją rolę i powietrze zaczyna "przeciekać" do żołądka.
  2. Zbyt niskie ciśnienie- gdy zaczyna nam brakować powietrza pojawia się odruch przełykania
  3. Zaburzenie fizjologicznej drogi oddechu- zjawisko występuje niezmiernie rzadko gdy oddychamy przez nos
  4. Epizody paniki w nocy- niektóre osoby mają ataki paniki w czasie nocy spowodowane m.in. klaustrofobią albo trudnością z akceptacją podwyższonego ciśnienia; w trakcie takiego epizodu osoby potrafią połknąć jednorazowo dużą ilość powietrza
  5. Katar- śluz spływający z nosa jest w nocy przełykany wraz z powietrzem


Jak można zapobiegać wystąpieniu aerofagii


  1. Zmień maskę. W pierwszej kolejności polecam maski nosowe, nawet jeżeli jesteś przekonany o tym, że do tej pory oddychałeś wyłącznie ustami. 
  2. Wyreguluj dobrze maskę- unikaj wyciekom. Wycieki zdecydowanie sprzyjają odruchowi połykania powietrza.
  3. Sprawdź ciśnienia na aparacie. Jak już pisałem wcześniej problemem może być zarówno zbyt niskie jak i zbyt wysokie ciśnienie. Analiza danych i rozmowa z lekarzem szybko wyjaśni jaka może być przyczyna w twoim wypadku.
  4. Skorzystaj z funkcji ulgi wydechowej (EPR, A-Flex) albo w skrajnym przypadku zmień aparat na bardziej zaawansowany BiPAP.
  5. Zmień pozycje snu. Jak się okazuje najbardziej sprzyjającą pozycją jest spanie na plecach, a najbardziej wskazaną spanie na boku. 
  6. W przypadku problemów z paleniem w przełyku lub nadkwasotą wskazane jest włączenia leczenia inhibitorami pompy protonowej.
  7. Jeżeli masz problemu z wybudzeniami związanymi z poczuciem paniki, to rozważ terapię behawioralną
  8. W przypadku nadmiaru śluzu w nosie/gardle skorzystaj z kropli do nosa obkurczających śluzówkę. Pomóc może też zwiększenie poziomu nawilżenia powietrza.
  9. Wypij rano szklankę gazowanej wody. Ta porada brzmi jak "gaszenie pożaru benzyną" ale gazowana woda bardzo pomaga rano aby pobudzić odruch odbijania się i tym samym pozbycia się nadmiaru gazu po nocy. To na prawdę działa.






Brak komentarzy:

Obsługiwane przez usługę Blogger.